Le Village är en mysig restaurang belägen på Nordhemsgatan i Linnéstan i Göteborg. På restaurangens hemsida finns citatet "Om man inte varit här, så vet man inte vad andra pratar om". Och detta är på sätt och vis sant. Restaurangmiljön är varm och mysig, med flera etager med utblick över restaurangen och det finns flera små rum för de små sällskapen som vill sitta avskilt. För ett tag sedan erbjöds en deal på restaurangen via Let's deal och vi nappade på den. Ät för 160 kr, betala bara 80 kr. Jag hade varit där förut och tyckte då att det var en överlag angenäm upplevelse.
Den här gången är jag inte lika positiv. När vi kom dit kom en av de anställda fram och frågade om vi bokat bord. Vi sade namnet som vi bokat i och mannen försvann. Han kom inte tillbaka för att visa oss till vårt bord utan vi fick gott vänta ytterligare några minuter i dörren, innan nästa person kom fram och tog hand om oss.
En i sällskapet åt Toast Skagen till förrätt och fisksoppan med saffran och fänkål till varmrätt. Övriga två åt röding med dill beurre, rotfruktsragu och potatiskaka. Till detta drack vi på rekommendation från kyparen, en sauvignon blanc från Sydafrika som hälldes upp utan någon närmare presentation. Vinet var gott och väl matchat till vår mat.
Förrätten fick ett klart godkänt betyg. Jag provsmakade skaldjursröran som innehöll färska räkor och en liten gnutta pepparrot vilket kändes fräscht. Ett litet ägg av löjrom på toppen. Jodå, inte alls dumt.
Efter en knapp timmes väntan kom varmrätten. Fisksoppan var enligt uppgift, gräddig och god, innehållande fisk, räkor, fänkål och en blåmussla. Vitlöksbröd till. Godkänd. Jag åt rödingen som också får godkänt men inte mer. Den kändes redan i den tjockare delen av filéen, lite väl stekt och stjärtdelen var väldigt torr. Beurren var inte så mycket en beurre blanc utan snarare en gräddig vitvinssås. Rotfruktsragun bestod av perfekt bakade palsternackor och potatiskakan, en tjock puck med fint riven rösti, var riktigt god och välstekt. Kakan var lite på gränsen till för salt, men i gengäld var fisken undersaltad så allt som allt smakade det gott. 3 av 5 kaksmulor, kanske något svag 3:a då fisken var torr och såsen inte var det som menyn lovade.
Efter detta försökte vi få personalens uppmärksamhet för att få betala. Detta tog lååång tid. Den enda person som visade sig på vårt etage, var den man som ansvarade för det stora sällskapet som hade vinprovning i ett avskilt rum. Han tog inte hand om vårt bord. Och vår kypare syntes inte till på 30 minuter. När han väl kom och vi kunde påkalla hans uppmärksamhet, gick han istället och tände ljus för det stora sällskapet, sedan dukade han bort vid det tomma bordet bakom oss och därefter kom han till oss utan att säga särskilt många ord. Notan kunde vi inte få vid bordet utan vi skulle betala i baren vilket var helt okej för oss. Under tiden som en av oss betalade, kom han fram och undrade om vi skulle ha ett bord. Förvirrat!
Jo visst, de var säkert väldigt upptagna och underbemannade, men det finns gränser för hur gäster får behandlas. Servicen får helt enkelt en överkryssad kaksmula. Den hade fått en kaksmula om det inte vore för att han inte ens mindes att han skickade oss till baren för att betala, utan trodde att vi ville ha ett bord.
Sammantaget betyg blir 2 av 5 kaksmulor, vilket i sammanhanget känns ganska generöst. Det var länge sen jag kände mig så betydelselös som restauranggäst och då kan inte ens hyfsad mat rädda situationen. Dealen gav oss 80 kronors rabatt på maten, vilket gör mig lite mindre irriterad. Fullt pris för det här besöket hade känts trist...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar